![Kenijos LGBTQ2S+ aktyvistai permąsto religijos vaidmenį](http://ziniulaikas.lt/wp-content/uploads/2024/12/Kenijos-LGBTQ2S-aktyvistai-permasto-religijos-vaidmeni.jpg)
Kiekvieną sekmadienį Kenijos uostamiestyje Kisumu ŽIV prevencijos grupė sutraukia dešimtis gėjų ir biseksualių vyrų į pamaldas, padedančias palaikyti jų fizinę ir dvasinę sveikatą.
Stovėdami eilėmis po skardiniu stogu, 50 vyrų grupė dainuoja suahilių kalba ir ploja kartu bažnyčioje. Jie sėdi ant sulūžusių plastikinių kėdžių, dauguma jų yra po du ar tris sluoksnius viena ant kitos, kad išlaikytų stabilumą.
Pamokslininkas prašo maldos intencijų. Vienas žmogus dėkoja Dievui, kad rado darbą. Kitas sako, kad jo draugas ką tik išėjo iš operacijos po to, kai buvo sumuštas dėl to, kad yra gėjus.
„Jis vis dar nekalba, todėl laukiu jūsų maldų“, – sako vyras.
Kanados spauda keliavo į Keniją kaip dalį tiriamojo ciklo, kuriame buvo nagrinėjamas pasaulinis LGBTQ2S+ teisių nuosmukis ir pasekmės Kanadai, įskaitant religijos vaidmenį.
Anza Mapema valdo vieną iš šimtų nedidelės apimties bažnyčių visoje Afrikoje, kurios bando pakeisti religijos vaidmenį iš priespaudos prieš lyčių ir seksualines mažumas įrankio į stiprybės ir atsparumo šaltinį.
„Jie skelbia meilę; jie skelbia, kad Viešpaties akyse visi yra lygūs“, – sakė Anza Mapema vadovas Duncanas Okallas.
Tokios grupės kaip jis remiasi progresyvių krikščionių tokiose šalyse kaip Kanada, siekdamos paskatinti socialinius pokyčius, kurie dažnai kainuoja brangiai.
Tai įkalnė kova šalyje, kurioje dvasininkai turi didelę įtaką žmonių balsavimui ir socialinėms problemoms.
Kenijoje kunigai ir imamai buvo priešakyje agituodami už Šeimos apsaugos įstatymo projektą, kuris drastiškai sumažintų lyčių ir seksualinių mažumų teises.
Įstatymą pasiūlė Kenijos parlamentaras Peteris Kaluma, kuris vietos žiniasklaidai sakė, kad įstatymo projektas reikalingas siekiant uždrausti „visą homoseksualumą skatinančią veiklą“, įskaitant vaivorykštės spalvų dėvėjimą.
Įstatymo projektas sulaukė konstitucinių mokslininkų dėmesio, nes jame siūloma leisti visuomenei suimti piliečius namuose ir viešbučiuose, kur jie įtaria, kad vyksta homoseksualūs veiksmai.
Kaluma teigė, kad taikosi į „LGBTQ2S+ iškrypimą“, siekdamas palaikyti krikščionių, musulmonų ir genčių įsitikinimus Kenijoje. Jis gyrė praėjusį mėnesį įvykusius Donaldo Trumpo JAV prezidento rinkimus, sakydamas, kad bus lengviau priimti įstatymo projektą.
Godfrey’us Adera, keistas dvasininkas ir teologas Nairobyje, sakė, kad tai yra galingas pokalbių taškas šalyje, kuri dešimtmečius bandė sugriauti kolonijinę įtaką.
„Pasakojimas buvo toks, kad LGBTQ2S+ tapatybė yra neafrikietiška“, – sakė Adera. „Savo erdvėse norime pasakyti: „Ne, tai tikrai afrikietiška. Mes tai darome religiniu, bet ir Afrikos kultūriniu požiūriu“.
Kiekvieną savaitę jo tarpreliginė bažnyčia, vadinama Cosmopolitan Affirming Community, priima daugiau nei šimtą žmonių. Jie garbina su tradicine muzika ir ceremonijomis, kurios integruoja krikščionybę su genčių įsitikinimais, pavyzdžiui, giedojimu ar konkrečių gamtos vietų svarba.
Kisumu mieste keturiasdešimtmetis vyras, vardu George’as, paprašęs neskelbti jo pavardės dėl saugumo sumetimų, sakė atvykęs į Anza Mapema tarnybą pajusti bendruomeniškumo jausmą.
„Tai mus padrąsina, suteikia vilties gyvenime. Atėję į bažnyčią mes tampame motyvuoti, nes jaučiame, kad taip pat esame žmonės”, – sakė jis. „Čia mes laisvi. Mes nesame apleisti.”
Grupė taip pat susiejo jį su LGBTQ2S+ ištekliais, pavyzdžiui, mokymais, kaip išvengti smurto.
George’as taip pat ateina į sekmadienio pamaldas, kad gautų organizacijos pateiktą pieno dėžutę ir dvi bandeles. Maistas apmokamas iš ŽIV prevencijos dotacijų, nes virusą slopinantys vaistai veikia tik tada, kai pacientas suvartoja pakankamai kalorijų.
Daugelis lanko maistą – Okallas sakė, kad kartais tai yra vienintelis maistas, kurį jie gaus tą dieną – kiti naudojasi lauko dušu. Kai kurie miega per paslaugą.
Okallas nerimavo dėl to, jaudindamasis, kad jie atitraukė kitų dalyvių dėmesį arba kad religinis programavimas neturi prasmės. Tačiau vienas pastorius jam pasakė, kad pamaldos gali būti vienintelis laikas, kai kai kurie vyrai jaučiasi pakankamai saugūs, kad galėtų pailsėti.
Programa buvo finansuojama iš daugybės dotacijų, skirtų ŽIV prevencijai, ir asmenų iš Europos ir Šiaurės Amerikos, ypač asmenų, susijusių su Jungtine Kanados bažnyčia, kuri yra žinoma dėl LGBTQ2S+ bendruomenių, aukų.
Jane Thirikwa, koordinuojanti Jungtinės Kanados bažnyčios pasaulinį LGBTQ2S+ žmonių propagavimą, sako, kad šie vietiniai projektai yra labai svarbūs norint pakeisti kolonizacijos primestą priespaudą.
Ji bendradarbiauja su centrine Jungtinės bažnyčios vadovybe, siekdama palengvinti paprastų LGBTQ2S+ krikščionių grupių ir pagrindinių bažnyčios vadovų partnerystę tokiose vietose kaip Mozambikas, Kolumbija ir Filipinai.
Kitose vietose, pvz., Kenijoje, Thirikwa kolegos dirba vis labiau, bandydami įtikinti vyresniuosius krikščionių lyderius kalbėti apie smurtą prieš LGBTQ2S+ žmones. Ji sakė, kad tikslas yra „sumažinti fundamentalistinę grėsmę ir socialinę žalą, kurią sukuria konservatyvi teologija“.
„Tai yra tai, ką mes skatiname daryti, gyventi kaip mokinys pasaulyje, būdami drąsūs ir kalbėdami už žmones, kurie neturi balso“, – sakė ji.
„Anza Mapema“ veiklos koordinatorius Edwinas Gumbe sakė, kad pamaldos yra viena iš sunkiausiai finansuojamų programų, nes ji nėra tiesiogiai susijusi su fizine sveikata ar užimtumu.
Tačiau jis sakė, kad „patvirtinanti, dvasinė erdvė“ yra viena geriausių psichikos sveikatos palaikymo priemonių ir būdas kovoti su žalingais pasakojimais.
„Religija Kenijoje buvo naudojama kaip slegianti priemonė, leidžianti mums pajusti, kad mūsų bendruomenė – būti keistam, gėjumi yra nuodėmė“, – sakė jis.
Palei Kenijos pakrantę prie Indijos vandenyno, kur bendruomenės turi daug musulmonų, LGBTQ2S+ aktyvistai laikosi kitokio požiūrio, siekdami integruotis į mečetes. Pema Kenya, LGBTQ2S+ grupė, įsikūrusi Mombasoje, praleido dešimtmetį rengdama seminarus, skirtus supažindinti imamus ir pamokslininkus su lyčių ir seksualinėmis mažumomis.
„Kenijoje tikėjimo ir religiniai lyderiai yra labai įtakingi“, – sakė Maxine Kidali, grupės tikėjimo programos pareigūnas. „Likusi visuomenės dalis seka tai, ką daro, nes mano, kad religiniai lyderiai yra sektinas pavyzdys“.
Grupė pradėjo kreiptis į dvasininkus per seminarus, kurių tikslas buvo didinti informuotumą apie ŽIV. Savaitės trukmės seminaro metu religiniai lyderiai atlikdavo užduotis su nepažįstamais žmonėmis, kuriuos savaitės pabaigoje sužinojo kaip LGBTQ2+ arba užsiima sekso darbu.
„Kai tie žmonės pradės pasakoti savo istorijas, tai palies religinių lyderių širdis“, – sakė Kidali.
„Dažniausiai žmonės žiūrėtų į gėjų ar keistą moterį, ir viskas, ką jie galvoja, yra seksas. Taigi pats laikas apibrėžti žmones pagal tai, kas jie yra, o ne pagal tai, ką jie veikia savo miegamuosiuose.”
Kidali sakė, kad dėl šių seminarų įvyko poslinkis, kai kai kurie religiniai lyderiai apkabina LGBTQ2S+ žmones ir įtraukia juos į ceremonijas. Kiti pakeitė savo pranešimus pamoksluose ir toliau vadino tos pačios lyties asmenų veiklą pasibjaurėjimu, tačiau pabrėžė, kad LGBTQ2S+ žmonės neturėtų būti užpulti ar išstumti.
Kidali teigė, kad šie seminarai sumažino kasmetinį neapykantos nusikaltimų šuolį per Ramadaną.
„Religinių lyderių įtraukimas šiek tiek pakeitė pasakojimą ir žmonių požiūrį”, – sakė Kidali. „Jie gali nepalaikyti, bet bent jau nepakenks“.
Pema Kenijoje taip pat kas savaitę vyksta pamaldos už LGBTQ2S+ musulmonus, nors grupė daugiausia dėmesio skiria šių mažumų integravimui į pagrindines religines bendruomenes per dialogą.
„Mes augame labai kartūs“, – sakė Kidali, kuris save laiko keistu žmogumi. „Jūs turite padėti jiems suderinti savo seksualumą ir religiją, kad jie turėtų pasitikėjimo eiti į tas erdves.
Kidali teigia, kad tai yra veiksmingesnis požiūris nei LGBTQ2S+ vykdymas savo religinėmis programomis, pagrįstomis nesaugiu finansavimu, mažai įtakos turinčiai tai, kas sakoma pagrindinėse bažnyčiose ir mečetėse.
Vis dėlto religiniai lyderiai, palaikantys LGBTQ2S+ žmones, gali atsidurti taikiniais.
Kidali sakė, kad kai kurie lyderiai buvo ekskomunikuoti iš savo bendruomenių, o artimieji atstūmė už paramą LGBTQ2S+ žmonėms.
Markas Odhiambo Odieny, pastorius, prieš dešimtmetį pradėjęs Kisumu bažnyčios programą, pabėgo į JAV po to, kai LGBTQ2S+ aktyvizmas paskatino piktas minias sekti paskui jį. Vienas sudegino jo namą.
Jis sakė, kad dvasinės iniciatyvos yra labai svarbios, kad LGBTQ2S+ žmonės nustotų jausti, jog turi atsisakyti religijos teikiamos bendruomenės ir ryšio.
„Negalite palikti to, kas esate, bet galite atsisakyti religijos, kuri bando priversti jus būti tuo, kuo nesate“, – sakė jis.
Adera sakė, kad jis buvo „nematomas“ kitų dvasininkų, kurie oficialiai jo nebepripažįsta religiniuose renginiuose, ir pašalino iš susirašinėjimo programėlių grupės.
Jis sakė, kad padėtis Kenijoje yra nepastovi nuo liepos mėn. susitikimo su „The Canadian Press“, dėl kibernetinių patyčių ir viešo priekabiavimo prie atvirai gėjų. Jis paprašė nuslėpti tam tikras jo patirties detales, perteiktas interviu, atsižvelgdamas į didėjantį susirūpinimą saugumu.
Pačios Aderos bažnytinė grupė persikelia kas kelerius metus nuo jos atidarymo 2013 m., kiekvieną kartą po to, kai vietiniai gyventojai nutraukia pamaldas arba protestavo už patalpų ribų. Žemiausias jo taškas buvo stebėti, kaip šeimininkas griauna pastatą, kuriuo jie naudojosi.
„Buvo siaubinga matyti, kaip mūsų fizinė struktūra buvo griaunama dėl fanatizmo, dėl neapykantos, kurią sulaukėme iš kaimynystės“, – sakė jis.
Gumbe teigė, kad religija buvo tai, kiek nuotaikų ir įstatymų prieš LGBTQ2S+ žmones pirmą kartą įsitvirtino Afrikoje, todėl tai yra viena geriausių priemonių tiems jausmams pakeisti.
„Žmonės dažnai naudoja religiją, kad apsigintų arba skleistų neapykantą. Taigi, jei nespręsite problemų šioje srityje, galime padaryti tik nedidelę pažangą”, – sakė jis.
Ši „The Canadian Press“ ataskaita pirmą kartą buvo paskelbta 2024 m. gruodžio 8 d.
Tai septintoji aštuonių dalių serijos istorija, nagrinėjanti LGBTQ2S+ teisių smukimą Afrikoje ir pasekmes Kanadai, kaip feministinės užsienio politikos šaliai, kurioje pirmenybė teikiama lyčių lygybei ir žmogaus orumui. Pranešimas Ganoje, Kamerūne ir Kenijoje buvo parašytas finansiškai remiant R. Jameso Traverso užsienio korespondencijos stipendijai.