Nuo šio rugsėjo prasidėjus visuotiniam įtraukiamajam ugdymui specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių dalis bendrojo ugdymo švietimo įstaigose nepakito. Bendrojo ugdymo mokyklų bendrosios klasėse kartu su savo bendraamžiais šiais mokslo metais mokosi tiek daugiau nei 48 tūkst. mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių.
Jie, kaip ir ankstesniais metais, sudaro apie 15 proc. visų šalies mokinių. Naujų mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, mokyklos vidurio padaugėjo po 1–2, bet šiemet ūgtelėjo ir bendras mokinių skaičius.
„Mūsų švietimo bendruomenė žengė didelius žingsnius pirmyn, kad visi Lietuvos vaikai galėtų mokytis kartu. Svarbu paminėti ne tik kelerius metus augantį valstybės finansinį indėlį šalies mokykloms rengiantis plačiau taikyti įtraukiojo ugdymo principus, bet ir pamažu besikeičiančią mokyklą, pedagogų bendruomenės požiūrį, interesą patiems mokytis ir pažinti įvairius poreikių, galių vaikus.
Labai skatinu savivaldybių atstovus, mokyklų vadovus, pedagogus, švietimo pagalbos specialistus, mokinio padėjėjus naudotis nacionalinių konsultacinių centrų, regioninių specialiųjų centrų paslaugomis – visos jos teikiamos nemokamai, o turėdami geriau suprasime vieni kitus, išvengsime ugdymo nepageidaujamų situacijų“, – sako švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas.
Švietimo įstaigoms savo pagalbą ir patirtį siūlo keturis nacionalinius konsultavimo centrus
Lietuvos įtraukties švietimo centras teikia konsultacijas dėl mokymosi sutrikimų, elgesio ir emocijų, autizmo spektro turinčių vaikų ugdymo. Taip pat į Centrą gali kreiptis į savivaldybių atstovus dėl mokymų mokytojų padėjėjojams. Centro specialistai, esant poreikiui, gali atvykti į konkrečią savivaldybę ir mokytojų padėjėjas surengti nemokamus mokymus dėl darbo su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais.
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras rengia mokymus, konsultuoja (taip pat vyksta į mokyklos konsultacijas) dėl vaikų, turinčių regos mokymo, ugdymo, švietimo pagalbos teikimo jiems, specialiųjų mokymo priemonių naudojimo ir ugdymosi aplinkos pritaikymo.
Dėl vaikų ir mokinių, turinčių klausos problemų, ugdymo konsultacijų ir pagalbos galima kreiptis į Lietuvos kurjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centrą.
„Diemedžio“ ugdymo centro specialistai teikia konsultacijas, vyksta į mokyklą, mokymus apie vaikų, turinčių elgesio ir emocijų rengimo metodiką, ugdymą, ugdymo kas ir kt.
Mokyklos nemokamai konsultuoja, vyksta į švietimo įstaigas bei mokymus rengia 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai. Čia galima kreiptis į savo gyvenamąją vietą.
Priminsime, jog jau dirba pedagogams, gali nemokamai įgyti antrąją švietimo pagalbos specialisto kvalifikaciją – nuo 2022 m. vykdomas priėmimas į švietimo pagalbos specialistų specialiųjų studijų vietas.
Taip pat Vilniaus universitetas ir Vytauto Didžiojo universitetas kviečia į tris nacionalines kvalifikacijos tobulinimo programas įtraukties tema – jomis naudotis gali visi pedagogai, norintys pagilinti įtraukiojo ugdymo kompetencijas.
Nuo 2020 metų, kai buvo įstatymiškai priimta visuotinio įtraukiojo ugdymo nuostata, valstybės nuosekliai dėjo pastangas kurdama įtraukiojo ugdymo ekosistemą. 2020 – 2024 metais švietimo pagalbos finansavimas sudarė beveik 577 mln. eurų: padidėjo beveik 100 mln. eurų nuo 74 mln. eurų 2020 m. iki 164 mln. eurų 2024. Įsteigtas Lietuvos įtrauktas švietimo centras ir regioniniai specialiojo ugdymo centrai, parengtos universalaus dizaino mokymosi gairės, nacionalinės kvalifikacijos tobulinimo programos, teikiamos konsultacijos mokyklų bendruomenėms. Per penkerius metus švietimo pagalbos specialistų skaičius mokyklos išaugo 20 proc., mokinių padėjėjų skaičius padidėjo 55 proc., stojančiųjų į specialiąją pedagogiką – 3,3 karto. Šių metų preliminariais duomenimis švietimo pagalbos specialistų padaugėjo 250 pareigybių.
Šia publikacija dalinasi Lietuvos regionų naujienų portalas „Miesto naujienos“. Daugiau sau ir savo miestui aktualijų naujienų rasite portale Miesto naujienos.