Už šiurkščius ir sistemingus pažeidimus Lietuvos bankas panaikino UAB Foxpay


Lietuvos bankas už šiurkščius ir sistemingus pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos, klientų lėšų apsaugos ir kitų teisės aktų pažeidimus panaikino UAB Foxpay (toliau – Foxpay) elektroninių pinigų įstaigos licenciją.

Po šio sprendimo Foxpay nebegali teikti jokių finansinių paslaugų.

Lietuvos bankas pabrėžia, kad Foxpay veiklos trūkumų ir teisės aktų pažeidimų nustatyta visose tikrintose srityse:

  • Foxpay kontroliuojanti akcininkė I.T. neatitinka akcininkams keliamų teisės aktų reikalavimų;
  • Foxpay pažeidė šiuos pagrindinius pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos (PPTFP) reikalavimus:

    • neužtikrino, kad jos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos vidaus kontrolė būtų veiksminga ir patikima. Įstaiga neužtikrino interesų konfliktų valdymo teikdama paslaugas klientams, susijusiems su kontroliuojančia akcininke ir valdybos nariais. Nesiėmus tinkamų priemonių susidariusioms interesų konflikto situacijoms valdyti, padidėjo su tuo susijusios PPTF rizikos;
    • praktikoje vykdyti PPTFP procesai neatitiko vidaus procedūrų. Valdybos nariai ir darbuotojai, kurių funkcijos ir atsakomybė nebuvo tiesiogiai susijusios su PPTFP funkcijos vykdymu, buvo įsitraukę į PPTFP priemonių vykdymo procesus, su kontroliuojančia akcininke susijusių įmonių darbuotojams buvo teikiama informacija, susijusi su PPTFP priemonių įgyvendinimu, nesant tam nustatytų pagrindų;
    • neužtikrino tinkamo klientų, jų atstovų ir naudos gavėjų tapatybės nustatymo, įskaitant sustiprintą kliento tapatybės nustatymą. Nors Foxpay didesnės pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos klientai sudarė didelę visos įstaigos klientų apyvartos dalį, tačiau šių klientų atžvilgiu įstaiga iš esmės nesiėmė tinkamų priemonių turto, lėšų šaltiniams nustatyti, netaikė papildomų kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonių;
    • nenustatė pakankamų kliento dalykinių santykių, operacijų (sandorių) stebėsenos priemonių. Jos nebuvo tinkamos ir pakankamos siekiant laiku ir efektyviai aptikti neįprastą ir (ar) įtartiną kliento veiklą, ir (ar) mokėjimo operacijas, atlikti tinkamą jų tyrimą ir užtikrinti tinkamą PPTF rizikų valdymą, atsižvelgiant į Foxpay klientų ir vykdomų operacijų keliamą riziką. Foxpay ne visais atvejais pradėdavo vidinius tyrimus dėl įtartinų ar neįprastų piniginių operacijų arba jie buvo formalūs. Reikšmingą tikrinamojo laikotarpio dalį nebuvo vykdoma vidinių mokėjimų operacijų tarp Foxpay klientų stebėsena;
    • neužtikrino, kad būtų tinkamai nustatoma ir vertinama individuali klientų PPTF rizika. Atitinkamai įstaiga nesiėmė pakankamų priemonių kylančiai rizikai valdyti.

  • Foxpay tikrinamuoju laikotarpiu nebuvo užtikrintas tinkamas klientų lėšų apsaugos reikalavimų vykdymas bei patikima, efektyvi ir tinkamai veikianti šios srities vidaus kontrolės sistema, kas sukėlė grėsmę elektroninių pinigų turėtojų (klientų) nuosavybei:

    • neužtikrinusi tinkamo klientų lėšų apsaugos reikalavimų vykdymo, tam tikromis datomis saugojimo sąskaitose saugojo mažiau klientų lėšų nei apskaičiuota saugotina klientų lėšų suma;
    • nenustačiusi veiksmingų vidaus kontrolės priemonių, atsižvelgiant į jos veiklos specifiką, įstaiga praktikoje neužtikrino nuolatinio, tinkamo klientų lėšų sutikrinimo, atskyrimo ir apsaugos reikalavimų vykdymo;
    • neužtikrinusi veiksmingos vidaus informavimo sistemos klientų lėšų apsaugos srityje, neįgyvendino pareigos užtikrinti, kad jos vadovybė ir darbuotojai laiku gautų jų funkcijoms vykdyti reikalingą informaciją apie įstaigos klientų lėšų apsaugos procesus;
    • neįgyvendinusi vidaus audito vykdymo reikalavimų, neužtikrino tinkamo vidaus audito funkcijos vykdymo klientų lėšų apsaugos srityje, tinkamos auditoriaus atskaitomybės bei jo nepriklausomumo garantijos;
    • neužtikrino tikslių duomenų teikimo priežiūros institucijai apie visas turimas specialiąsias sąskaitas, skirtas klientų lėšoms apsaugoti;
    • neinformuodama Lietuvos banko, Foxpay faktiškai vykdė veiklą per įmonę, susijusią su įstaigos kontroliuojančia akcininke, šios įmonės neįrašiusi į įstaigos vardu veikiančių tarpininkų sąrašą. Pažeidimo pavojingumą didino tai, kad įstaigoje vykdyta praktika, kai ši įmonė be pagrįsto pagrindo disponavo įstaigos klientų lėšomis. Foxpay klientų lėšų apsaugos vidaus kontrolės procesuose buvo dalinamasi įstaigos vidaus informacija, susijusia su klientų lėšomis ir finansiniais duomenimis, šios srities klausimai buvo derinami su įmonių, susijusių su įstaigos kontroliuojančia akcininke, darbuotojais.

  • Foxpay taikytos tapatybės ir prieigos valdymo kontrolės procedūros turėjo trūkumų ir praktikoje neužtikrino, kad tapatybės ir prieigos valdymo procesas būtų įgyvendinamas tinkamai;
  • patikrinimo metu įstaiga Lietuvos bankui teikė netikslią ir neišsamią informaciją, todėl nebuvo užtikrintas patikrinimo proceso nuoseklumas.

Taip pat nustatyta, kad tikrinamuoju laikotarpiu su įstaiga kontroliuojančia akcininke artimais ryšiais susijęs, ne kartą teistas asmuo faktiškai dalyvavo įstaigos veikloje, nors įstaiga tą neigė. Lietuvos Respublikos Vyriausybė dėl šių ryšių Foxpay pagrindinę akcininkę pripažino neatitinkančia nacionalinio saugumo interesų. Ši aplinkybė kėlė pavojų įstaigos veiklos saugumui bei patikimumui.

Nustatytus pažeidimus Lietuvos bankas įvertino kaip itin šiurkščius ir nenustatė pagrindo tikėtis, kad įstaiga gebėtų veikti stabiliai ir patikimai, užtikrintų tinkamą atitikties ir rizikų valdymo kultūrą, laikytųsi teisės aktuose nustatytų reikalavimų. Dėl to Foxpay licencija buvo panaikinta.

Po Lietuvos banko sprendimo, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, Foxpay privalo informuoti klientus apie atsiskaitymo su jais tvarką. Klientai, kurie turi lėšų šioje bendrovėje esančiose sąskaitose, dėl jų grąžinimo turi kreiptis tiesiogiai į Foxpay. Lėšos klientams turi būti grąžinamos į kliento nurodytą sąskaitą kredito, elektroninių pinigų ar mokėjimo įstaigoje.

Lietuvos bankas neplaninį Foxpay patikrinimą pradėjo kovo mėn. Įstaigos veikla buvo reikšmingai apribota liepos mėn., vėliau vyko išsamus nustatytų pažeidimų ir įstaigos paaiškinimų vertinimas.

Elektroninių pinigų licencija Foxpay buvo išduota 2017 m. rugsėjo pabaigoje. 2022 m. ją įsigijo dabartinė įstaigos kontroliuojanti akcininkė. Pagal pajamas iš licencijuotos veiklos Foxpay tarp elektroninių pinigų ir mokėjimų įstaigų užėmė 34-ąją vietą, pagal apyvartą – 41-ąją vietą.

Veiksmų chronologija:

  • 2024 m. kovo 18 d. – liepos 9 d. Lietuvos bankas atliko neplaninį Foxpay patikrinimą: tikrinta įstaigos veikla nuo 2022 m. rugsėjo 30 d. iki 2024 m. kovo 20 d.;
  • Lietuvos bankas, gindamas viešąjį interesą, birželio 14 d. iš dalies apribojo Foxpay teises teikti mokėjimo nurodymus ir gauti pavedimus per mokėjimo sistemą CENTROLink. Apribojimai nebuvo taikomi Foxpay mokėjimams, kurie yra susiję su paslaugomis, teikiamomis viešajam sektoriui;
  • liepos 12 d. Lietuvos bankas apribojo Foxpay veiklą ir paskyrė Grant Thornton Baltic UAB laikinuoju atstovu įstaigos veiklos priežiūrai;
  • nustačius, kad Foxpay nesilaiko nurodymo per mokėjimo sistemą CENTROLink vykdyti tik su viešųjų paslaugų teikimu susijusius mokėjimus, rugpjūčio 13 d. Lietuvos bankas pritaikė papildomas kontrolės priemones;
  • rugsėjo 27 d. Lietuvos bankas iki 2024 m. lapkričio 30 d. pratęsė laikinojo atstovo, vykdančio Foxpay veiklos priežiūrą, darbo terminą;
  • Lapkričio 22 d. Lietuvos bankas už šiurkščius ir sistemingus pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos, klientų lėšų apsaugos ir kitų teisės aktų pažeidimus panaikino Foxpay elektroninių pinigų įstaigos licenciją.

***

Informaciją apie Lietuvos banko pritaikytas poveikio priemones, skundus, pateiktus dėl pritaikytų poveikio priemonių, ir jų nagrinėjimo rezultatus rasite čia.





Source link

Draugai: - Marketingo paslaugos - Teisinės konsultacijos - Skaidrių skenavimas - Fotofilmų kūrimas - Karščiausios naujienos - Ultragarsinis tyrimas - Saulius Narbutas - Įvaizdžio kūrimas - Veidoskaita - Nuotekų valymo įrenginiai -  Padelio treniruotės - Pranešimai spaudai -